Aktiivisuus ja unen hallinta

Aukaisen aamupalapöydässä puhelimesta sovelluksen ja katson paljonko olen nukkunut ja minkä laatuista uni on ollut. Viime yö on ollut hyvä. Olen käynyt hereillä vain pari kertaa ja syvää untakin on tullut riittävästi.

pastedGraphic.pngpastedGraphic_1.png

Kun katson nukkumiani öitä viikon taaksepäin, huomaan nukkuneeni vain yhtenä yönä yli kahdeksan tuntia. Tämä johtuu siitä, että työrytmini on todella haastava; toisinaan menen nukkumaan samaan aikaan kun toisena päivänä herään. Uneni ei myöskään ole katkeamatonta, samanlaista murmelin unta kuin poikasena oli. Nykyään ympärilläni on paljon enemmän häiriötekijöitä, sekä stressikin jotakin vaikuttaa. Huomaan ilman mittareitakin unen olevan tärkeä asia. Unen mittaaminen kuitenkin auttaa minua huolehtimaan paremmin uneni määrästä ja laadusta.

Seuraan myös aktiivisuuttani. Tavoitteenani on saada 10 000 askelta päivässä täyteen. Ennen Vetokattoa rakensin taloja ja aktiivisuus oli varmasti riittävällä tasolla. Vetokaton myötä aktiivisuus on laskenut paljon. Ensimmäisenä työpäivänä mittariin tuli reilut 2000 askelta. Ei ole ihme jos kroppa meinaa olla jumissa jatkuvasti eikä aineenvaihdunta meinaa toimia kunnolla! Aamujumppa auttaa, mutta se ei riitä täyttämään koko päivän aktiivisuutta. Nykyään käyn työpäivän aikana välillä harppomassa rappuja tai kävelemässä, että saa liikettä kroppaan.

Nyt kun pidän huolen, että 10 000 askelta tulee päivän ja illan aikaan täyteen, huomaan olevani vetreämpi, virkeämpi ja kehoni toimii huomattavasti paremmin. Aktiivisuus ja uni ovat todella tärkeitä asioita.

Perusasiat on hyvä olla kunnossa unelmiaan tavoitellessa.

-Lauri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *